EIERSKIFTE /
REKLAMASJONSTAKST
Har du oppdaget uventede feil og mangler med din bolig? Eller kanskje du har fått utført en jobb som ikke er i tråd med avtale, og som du ønsker å reklamere på?
Er boligen i langt dårligere forfatning enn det man burde kunne forvente? Skjulte feil eller mangler? Vår takstmann hjelper deg med å vurdere og taksere skadene, og bistå deg i eierskiftesak mot selger og i reklamasjonssaker forøvrig.
VERITAKST har spesialkompetanse innen murerarbeid, herunder også våtrom. Vår takstmann på området innehar Mesterbrev for murerfaget.
Hva innebærer takstmannens rolle ved en reklamasjonstakst:
-
Takstmann foretar en objektiv vurdering av tekniske sider ved det/de reklamerte forhold.
-
Takstmann vurderer årsakssammenheng og omfang av feil og mangler / skader – herunder også faktainnsamling.
-
Takstmann går igjennom gjeldende kontrakter (hva som er avtalt) dersom det foreligger, og avklarer referansenivå. Referansenivået beskriver de gjeldende krav for bygget eller bygningsdelen.
-
For eldre bygg må takstmann ta stilling til alder og slitasje og vekte/vurdere dette opp mot hva man som kjøper kan forvente - hensynstatt generelle levetidsbetraktninger / forventet levetid for bygningsdelen(e).
-
Takstmann må foreta en grundig gjennomgang av de opplysninger som er gitt om bygningsdeler det er reklamert på, og feilens/mangelens vesentlighet.
-
Takstmann utarbeider, etter avtale med oppdragsgiver, en reparasjonsbeskrivelse og beregning av reparasjonskostnader.
-
De juridiske vurderinger overlates normalt til saksbehandler og/eller jurist.